Інформатика 6 клас {ГДЗ/відповіді} (Морзе Н.В.) [2014]

Сторінка 10 

1. Команди і виконавці 

Обговорюємо

1.У житті ми постійно складаємо опис деякої послідовності дій для досягнення бажаного результату. Деякі з них настільки увійшли до нашого життя, що ми виконуємо їх майже не замислюючись, іноді кажуть, автоматично (розпорядок дня, перелік покупок, приготування улюбленої страви, порядок виконання домашнього завдання).

2. Розв'язування математичних задач, правила виконання арифметичних дій, правила побудови різних геометричних фігур, складання плану до заданого тексту, створення власної поштової скриньки, план виконання лабораторної роботи, пошук слова у словнику.

3.Ні. Зміна порядку виконання дій у плані не приведе до очікуваного результату.

4.Команда — це повідомлення, яке спонукає до виконання певної дії. Команду Стоп можна подати в різних формах: усно, письмово, за допомогою звуків, зображенням на дорожньому знаку або жестом руки.

5. Об'єкт, який буде виконувати алгоритм. Виконавцями можуть бути люди, тварини, машини, роботи, комп'ютери...

6.Система команд виконавця — сукупність команд, які можуть бути виконані виконавцем.

Приклад

• Дістати ключ з кишені.

• Вставити ключ в отвір замка.

• Повернути ключ два рази проти годинникової стрілки.

• Вийняти ключ.

Команди виконуються одна за одною, і на кожному кроці відомо, яка команда повинна виконуватися. Почергове виконання команд за кінцеве число кроків приводить до розв'язання задачі.

7.Для полегшення фізичної та інтелектуальної праці люди створили різні технічні пристрої: машини, автомати, роботи, комп'ютери. Прикладами механічних виконавців, які можуть виконувати команди, є: телефонний автомат, автомати, що продають воду чи морозиво, роботи-маніпулятори. Робот замінює людину біля конвеєра, малює кузов автомобіля чи закручує гайки. Комп'ютер використовується для опрацювання великих обсягів

інформації. Виконуючи команди користувача чи деякої програми, він допомагає розв'язати не лише складні інженерні задачі, але й може визначити діагноз і порекомендувати ліки хворому, дати довідку з енциклопедичного словника, виправити граматичні помилки в тексті чи перекласти текст, відтворити музику чи відеозображення, переслати повідомлення тощо.

Працюємо в парах

2.1 - демонстрування процесу; 2 - письмово; 3 - усно; 4 - графічна схема.

3.1) - виконавець людина; 2) - виконавець машина; 4) - виконавець людина; 5) - виконавець і людина, і машина; 6) - виконавець людина; 8) - виконавець і людина, і машина; 9) - виконавець людина; 10) - виконавець і людина, і машина.

4.А) Малюй, Вправо 3, Вгору 1, Вправо 2, Вниз 6, Вправо 2, Вгору 1, Вправо 4, Вниз 1, Вправо 1, Вниз 2, Вправо 1, Вниз 2, Вправо 1, Вниз 3, Вліво 1, Вгору 1, Вліво 1, Вгору 1, Вліво 3, Вниз 7, Вліво 2, Вгору 1, Вправо 1, Вгору 6, Вліво 1, Вгору 1, Вліво 2, Вгору 1, Вліво 1, Вгору 1, Вліво 1,

Вгору 6, Вліво 3, Вгору 1,Не малюй, Вниз 6, Вправо 8, Малюй, Вниз 2, Вправо 1, Вниз І, Вправо 2, Вгору 1, Вліво 1, Вгору 1, Вліво 1, Вгору 1, Вліво 1, Вгору 1, Вліво 1, Не малюй. Б) Малюй, Вправо 2, Вгору 2, Вправо 1, Вгору 1, Вправо 3, Вниз 1, Вправо 3, Вгору 1, Вліво 1, Вгору 1, Вліво 2, Вгору 1, Вліво 2, Вгору

1,Вліво 2, Вгору 1, Вліво 2, Вгору 2, Вправо 4, Вниз 1, Вправо 2, Вниз 1, Вправо 2, Вниз 1, Вправо 2, Вниз 1, Вправо 1, Вниз 2, Вправо 2, Вгору 3, Вправо 2, Вгору 1, Вправо 2, Вгору 1, Вправо З, Вгору 1, Вправо 1, Вгору 1, Вправо 5, Вниз 3, Вліво 1, Вниз 2, Вліво

2,Вниз 1, Вліво 2, Вниз 2, Вліво 1, Вниз 1, Вліво 3, Вниз 1, Вправо 2, Вниз 1, Вправо 4, Вниз 1, Вправо 2, Вниз 1, Вправо 1, Вниз 2, Вліво 3, Вгору 1, Вліво 2, Вгору 1, Вліво 2, Вниз 1, Вліво 3, Вниз 1, Не Малюй, Вліво 1, Малюй, Вгору 1, Не Малюй, Вправо 1, Малюй, Вліво 4, Вгору 1, Вліво 2, Вгору 1, Вліво 2, Вгору 1, Вліво 7, Вгору 1, Не Малюй.

5.План «Паперовий літак»

1)Основна складка робиться так: розташувавши папір короткою стороною до себе, загніть лівий або правий край паперу так, щоб він збігся з протилежним краєм, і розгладьте складку.

2)Розгорніть папір і складіть лівий верхній кут так, щоб він торкнувся основної центральної складки, потім повторіть цю процедуру для правого верхнього кута.

3)Зігніть утворений кут по лінії, де закінчуються краї загнутих раніше кутів, щоб сторони, якими ці кути стикаються з центральною складкою, були всередині.

4)Ще раз виконайте дії, описані в пункті 2, але тепер сторони кутів зверху повинні трохи не доходити до центральної складки, тобто йти навскоси, при цьому вони не повинні повністю закривати раніше складений трикутник.

5)Загніть маленький куточок, що визирає, так, щоб він тримав складені вами кути.

6)Тепер зігніть літачок навпіл-цим трикутником назовні, зігніть збоку до основної складки і запускайте.

Оскільки план складається із спонукальних речень, то його можна назвати інструкцією. Звичайно, малюнки також є інструкцією, але графічною. Для створення літака краще користуватися малюнками, адже важко зорієнтуватися в плані, в яку сторону, та, яку частину необхідно зігнути.

 

Сторінка 18 

2. Алгоритм і його виконання

Діємо

Вправа 2. Побудова середини відрізка

3. Алгоритм побудови середини відрізка в середовищі графічного редактора Paint:

1)Накреслити відрізок АВ (інструмент Пряма).

2)Позначити точки відрізка А і В (інструмент Текст).

3)Побудувати коло (інструмент Овал).

4)Скопіювати та вставити коло так, щоб воно перетиналося з відрізком АВ у точці А.

5)Інше коло розташувати так, щоб воно перетиналося в точці В.

6)Позначити точки перетину Q і Р (інструмент Текст).

7)Побудувати пряму QP (інструмент Пряма).

8)Позначити точку О — точку перетину прямої QP та відрізка АВ. 

Примітка. Малювання кола, горизонтальних та вертикальних відрізків або відрізків, що нахилені під кутом 45°, слід виконувати, натискаючи клавішу Shift.

Працюємо в парах

1.Створення контактів відбувається по-різному залежно від операційної системи.

Приклад:

•Прогорніть до розділу Контакти, а потім торкніться елемента Створити.

•Торкніться поля Ім'я, а потім введіть ім'я та прізвище контакту або лише ім'я (прізвище можна завжди додати згодом).

•Торкніться поля Мобільний телефон і введіть номер мобільного телефону.

•Торкніться кнопки Зберегти.

В даній системі слідування чотири команди. Виконавцем такого алгоритму може бути як людини так і телефон.

2.а) Перейти вулицю: підійти до переходу —> подивитися ліворуч —► дійти до середини дороги подивитися праворуч перейти на іншу сторону дороги.

б)Побудувати кут заданої градусної міри: намалювати промінь сумістити центр транспортира з початком променя і поставити позначку над кутом, вказаним на транспортирі —> через позначку та початком променя провести промінь.

в)Увімкнути комп'ютер: натиснути кнопку живлення на системному блоці —► увімкнути монітор

3.Алгоритм перегляду фотографій на цифровому

• Включи фотоапарат

•Натисни кнопку Перегляд

•За допомогою стрілок Вліво та Вправо перегорни фотографії.

•Вимкни фотоапарат.

 

Сторінка 20 

Досліджуємо

Вправа 3. Графічна форма подання алгоритму.

1)Натисніть кнопку Раіt натисніть на пункт Зберегти як виберіте тип файла —► введіть ім'я файлу —► натисніть кнопку Зберегти.

2)Paint —> Зберегти як —> Зберегти.

Оскільки у Максима - молодша сестра, то йому краще використовувати більш розгорнуту схему, бо на ній детальніше розглянутий алгоритм збереження файлу в графічному редакторі.

 

Сторінка 22 

Практична робота № 1. Виконуємо алгоритми 

Теоретична частина 

Завдання 1. Порядок дій 

Варіант 1.

3.Відкрити книжку.

4.Знайти вірш для вивчення.

1.Вивчити вірш напам'ять.

2.Розказати вірш. 

Варіант 2.

2. Підійти до прилавка. 

4. Вибрати потрібний товар.

3. Підійти до каси. 

1. Оплатити товар. 

Завдання 2. Обчислювач 

Варіант 1 (10 • 2 + 7)/3 — 1=5. Варіант 2

((25 — 10)/5 + 4) • 3 = 21. 

Завдання 3. Система команд ВИКОНАВЦЯ

Варіант 1

1. Увімкнути, 3. Відібрати фрукти, 4. Перемолоти, 6. Вибрати режим роботи, 7. Відділити сік, 8. Вимкнути. 

1, 3, 4, 6, 7, 8. 

Варіант 2

1. Увімкнути, 2. Відпарити тканину, 5. Розгладити складки, 6. Вибрати режим роботи, 8. Вимкнути. 

1,2,5,6,8.

 

Сторінка 30 

4. Середовище виконання алгоритму 

Працюємо в парах

1. 

•... натиснути на зелений прапор (пуск).

• ... зупинено.

• ... об'єкти почнуть виконувати команди.

•... буде відтворюватись алгоритм, який задає ця група.

2. 1) В меню Файл обрати вказівку Відкрити. .

2) У вікні Відкрити проект обери вказівку Зразки.

3) У списку папок, що відобразився в робочій області вікна, обери

папку Навчальні проекти

4) Натисни кнопку ОК.

5) У вікні, що відкрилося, обери Метелики, і натисни кнопку ОК.

 

Сторінка 37 

5. Виконавці і події в середовищі Скретч 

Працюємо в парах

1.• Хто виконує команди в середовищі Скретч? (виконавець-кіт)

• Яка вкладка відповідає за вигляд виконавця? (образ).

• Як називають образи виконавців, фон сцени і графічні зображення і на сцені? (об'єкт).

• Що створюють за допомогою команд групи Рух? (переміщення).

• Як називається інструкція для виконання дій комі (команда).

• Як називається набір команд, які може виконати виконавець? (група команд).

• Які значення чисел можна змінювати при складанні алгоритму? (параметри команди).

• За допомогою якої групи команд створюють події переміщення виконавця по сцені? (команди групи Рух).

• За допомогою якої групи команд виконавець може малювати? (команди групи Олівець).

• Яка група команд забезпечує відтворення звуків і музики? (команди групи Звук).

• За допомогою якої групи команд можна змінити зовнішній вигляд виконавця? (команди групи Вигляд).

• В якій групі команд містяться команди управління виконання команд програми? (команди групи Керувати).

2. 38

3. переміститись на 10 кроків — пройти вказану кількість кроків. 

Наприклад: • переміститись на 10 кроків —зробити 10 кроків вперед; • переміститись на 30 кроків — зробити 30 кроків назад; якщо границя, відбити — якщо об'єкт доходить до краю робочої області, то відійди. Використовується для того, щоб герой не попадав у невидиму область;

• переміститись в х: 0 у: 0 — в робочій області середовища переміститись в точку з вказаними координатами. 

Наприклад:

• переміститись в х: 90 у: 180 — в робочій області об'єкт займає положення з координатами х = 90, у = 180. Початкове положення об'єкта — в центрі х: 0 у: 0;

• опустити олівець — опустити олівець. Об'єкт, що рухається, на екрані залишатиме слід у вигляді лінії;

• змінити розмір на 10 — зміна розміру об'єкта — збільшення та зменшення.

грати ноту 60 0,6 тактів — грати вказану ноту задану кількісі тактів (в секундах). Наприклад:

• грати ноту 65 0,5 тактів — нота F звучатиме 0,5 с;

• зупинити всі звуки — зупинка звуків;

• задати колір олівця — вибрати колір лінії, що залишає

4. Щоб створити проект в середовищі Скретч, Петрику необхідно змінити об'єкт; Для цього необхідно натиснути кнопку Вибрати новий об'єкт з файла та вибрати новий об'єкт із колекції. Оскільки він хоче розповісти про великого краба, якого він бачив на березі моря, необхідно буде вибрати папку Animals (тварини) та знайти Ctrl-a або Ctrl-b (краба).

Щоб краб переміщався, необхідно вибрати в групі команд Рух команду переміститись на ... кроків та вказати кількість кроків.

5. Виконавці в середовищі Скретч можуть мати декілька образів. Змінити образ виконавця можна трьома способами:

• намалювати самостійно за допомогою вбудованого редактора;

• вставити з колекції файлів;

• вставити випадковий об'єкт.

Аліна може скористатися своїми художніми здібностями та намалювати власноруч виконавця, використовуючи вбудований редактор, або вибрати новий об'єкт з колекції файлів в папці Animals (тварини). Її тварини можуть рухатись (група команд Рух), змінювати вигляд (група команд Вигляд), відтворювати звуки (група команд Звук) та залишати слід після свого переміщення (група команд Олівець).

 

Сторінка 47 

6. Створення та виконання алгоритмів у середовищі Скретч

Працюємо в парах

1. 

• Як створити новий проект у середовищі Скретч?

• Навіщо в середовищі Скретч існує декілька способів створення проекту?

• Що відбуватиметься якщо дублювати скрипти?

• Що слід натиснути щоб створити новий об'єкт?

• Яка вказівка відповідає за вилучення команд у вкладці Скрипти.

2. Оскільки параметри команди Переміститись указують на розташування виконавця, що знаходиться в лівому нижньому куті малюнка вежі, то необхідно враховувати висоту та ширину малюнка. Відомо, що початкове положення об'єкта — в центрі х: 0 у: 0. Тому параметри з координатами х = -50, у = 100 не підходять, бо виконавець буде знаходитись в верхньому куті трохи лівіше від початкового положення. Щоб розмістити виконавця правильно, необхідно розташувати його трохи лівіше від початкового положення, але внизу. Підійдуть такі координати ха-50, у = 100.

3. Щоб Артем і Оленка швидко створили власний проект, достатньо відредагувати проект Кіт музикант, але кота необхідно замінити на бджілку.  

1 спосіб:

Після створення ними нового об'єкту Співуча бджілка, необхідно дублювати команди в проекті Кіт музикант у вкладці Скрипти та перемістити до нового об'єкту Співуча бджілка. 

2 спосіб:

До набору образів Кіт музикант необхідно додати зображення Співуча бджілка. Для цього в наборі об'єктів потрібно виділи Об'єкт 1. У вкладці образів обрати вказівку Імпортувати. У вікні, що відкрилось, обрати папку Animals та відшукати зображення Співуча бджілка.

4. • Кожний виконавець має свій список костюмів-образів, який замінюється командами Наступний образ і Змінити образ на...

• Переглянути список костюмів можна, виконавши перехід на вкладку Образи.

• Щоб додати новий костюм, потрібно натиснути кнопку Імпортувати.

• Для вилучення зайвого костюма треба натиснути справа від костюма кнопку V.

 

Сторінка 50 

Практична робота №2. 

Теоретична частина

Завдання 1. Порядок дій

Варіант 1

4. Обрати меню Файл.

2. Обрати вказівку Відкрити. 

1. Вибрати потрібну папку і натиснути кнопку ОК. 

Варіант 2

4. Обрати меню Файл.

3. Обрати вказівку Зберегти як.

5. Указати назву файлу проекту і натиснути кнопку ОК. 

Завдання 2. Алгоритм побудови трикутника 

Варіант 1

• очистити

• переміститись в х: 0 у: 60

• змінити розмір олівця на З

• опустити олівець

• ковзати 1 сек до х: -60 у: 0

• ковзати 1 сек до х: 60 у: 0

• ковзати 1 сек до х: 0 у: 60

• підняти олівець 

Варіант 2

• очистити

• переміститись в х: 0 у:

• змінити розмір олівця НІ

• опустити олівець

• ковзати 1 сек до х: 60 у: 60

• ковзати 1 сек до х: -60 у: 60

• ковзати 1 сек до х: 0 у: 0

• підняти олівець

Завдання 3. Алгоритм розв'язування рівняння

Варіант 1

Вона повинна використати команду Подумати Хм... 2 с (команда групи Вигляд), таким чином, над героєм з'являється графічний об'єкт з текстом Ксенії (репліки можна додавати самостійно на будь-якій мові), який видимий 2 секунди. Кількість секунд можна змінювати. Наступна та попередня команди не будуть відрізнятися, змінюватись буде лише текст. 

Варіант 2

Вона повинна використати команду Говорити Привіті впродовж 2 с (команда групи Вигляд), таким чином, над героєм з'являється

напис Ксенії, (репліки можна додавати самостійно на будь-якій мові), який видимий 2 секунди. Кількість секунд можна змінювати. Наступна та попередня команди не будуть відрізнятися, змінюватись буде лише текст.

 

Сторінка 60 

8. Операційна система 

Працюємо в парах.

1. Після завантаження операційної системи Windows на екрані з'являється робочий стіл. Вигляд робочого столу може мінятися завдяки вибраній темі (фон). Об'єкти ОС: програми; файли; папки; ярлики. 

2.1) Максим досліджує зміну погоди у своєму місті протягом дня Погода і Годинник;

2) Батько Максима — фінансовий працівник —1 Дата і Валюта;

3) Брат Максима часто слухає музику, записану на DVD-дисках Відкрити/Закрити DVD;

4) Сестра Максима працює фоторедактором —> Показ слайдів.

 

Сторінка 70 

9. Файли і папки Працюємо в парах

1. Для визначення типу файлу використовується розширення його імені. Наприклад, розширення .Ьтр відповідає растровому графічному файлу .doc — текстовому файлу у форматі Word тощо. 

С:

• Документи: • Інструкція.txt; • Тексти; • Текст.docx;

•  Оригінал.гаг; • Правила.ехе; • Зразки; • Приклад.ppt;

•  Приклад, tidi; • Тексти; • Bucновки.txt; • Фото; • Київ;

•  Свято. bmp; • Knac.jpeg; • Про диск. txt. 

2.1) Документ.txt (WordPad, Блокнот).

2) Документ.docx (Microsoft Word, WordPad).

3) Зображення.bmp (Microsoft Office 2010, Paint, Перегляд фотографій Windows).

4) Зображення 1 .gif (Microsoft Office 2010, Paint, Перегляд фотографій Windows, Adobe Photoshop).

 

Сторінка 79 

10. Дії з файлами і папками 

Працюємо в парах

1. Копіювання:

• за допомогою лівої кнопки миші + Ctrl;

• якщо папки джерела і приймача містяться на різних дисках;

• за допомогою перетягування мишею (вигляд вказівника +); Переміщення:

• за допомогою лівої кнопки миші + Shift

• якщо папки джерела і приймача містяться на одному диску

• за допомогою перетягування мишею (вигляд вказівника —»)

2. Перейменувати і видаляти файли та папки можна декількома способами, але існують послідовності дій які потрібно виконувати і для Перейменування 1 для Видалення файлу. 

Перейменування:

• у контекстному меню вибраного файла чи папки вибрати вказівку Перейменувати,

• виділити потрібний файл або папку, натиснути кнопку Упорядкувати у вікні папки та вибрати вказівку Перейменувати. 

Видалення:

• у контекстному меню вибраного файла чи папки вибрати вказівку Видалити.

• виділити потрібний файл або папку, натиснути кнопку Упорядкувати у вікні папки та вибрати вказівку Видалити.

3. • Які дії слід виконати, щоб виділити об'єкти, які знаходяться не поруч?

• Які дії слід виконати,: щоб видалити декілька об'єктів відразу?

• Які дії слід виконати, щоб копіювати з буфера обміну?

• Які дії слід виконати, щоб перемістити папку або файл?

• Які дії слід виконати, щоб виділити всі об'єкти в пайці? 3.1) об'єкти, які виділено, розташовані поруч;

2) об'єкти, які виділено, розташовані поруч;

3) об'єкти, які виділено, розташовані не поруч;

4) виділено всі об'єкти.

 

Сторінка 81 

11. Практична робота №3.

Завдання 1. Шлях до файла

Варіант 1

C:\A\C\G\ Завдання.txt 

Варіант 2

C:\B\E\G\ Завдання. txt

Завдання 2. Порядок дій

Варіант 1

2) Відкрити папку, що містить потрібний файл. 

6) Вибрати потрібний файл.

1) Натиснути кнопку Упорядкувати у вікні папки

5) Вибрати вказівку Перейменувати.

3) Ввести нове ім'я файла. 

Варіант 2

2) Відкрити папку, що містить потрібний файл.

6) Вибрати потрібний файл. 1) Натиснути кнопку Упорядкувати у вікні папки

7) Вибрати вказівку Видалити.

4) Натиснути кнопку Таку вікні Видалити папку. 

Завдання 3. Повне ім'я файла 

Варіант 1

3)  Е:\ Документи \Серпень\Звіт.doc

5) Е:\Документи\Серпень\Програма.ррt 

Варіант 2

4) С:\Зображення\Фото.jpg.

6) D:\Архів\Серпень\Пейзаж.ірg

 

Сторінка 88 

12. Пошук файлів і папок 

Працюємо в парах

1. • Щоб знаходити усі файли і папки з одним ім'ям, але різними форматами.

• Щоб знаходити всі файли одного типу, але з різними іменами.

• Щоб знаходити файли, в яких не пам'ятаєш повне ім'я.

2. Умови для пошуку файла:

• Назва файла: *.jpg.

• Дата змінення: минулого тижня.

3.1. А.? —> A.txt, А.Ьтр, A.midi —► Тил файла не позначається одним символом.

2. В??.*—► Bus.txt, ВВВ.ехе —► Тип файла може бути будь-який.

3. D*?.docx —► DDDD.docx, Doumload.docx —► В імені файлу достатньо було використати *, адже вона означає довільну кількість символів.

4. TXT.txt*—> TXT.txt, txt.txt —> Ім'я та Тип файлу вказано, тому * зайва.

4. Папка — це контейнер для файлів. Всі файли зберігаються в папках або у вкладених папках (папка, розташована всередині іншої папки). До всіх папок можна отримати доступ, клацнувши Комп'ютер в області переходів (ліва область) будь-якої відкритої папки.

 

Сторінка 91 

Практична робота №4. 

Теоретична частина 

Завдання 1. Шаблони імен файлів

Варіант 7 

а*а.*

Варіант 2 

*оло*.*

Завдання 2. Результат пошуку за шаблоном

Варіант 1

ковер-docx, введ-docx, npoBep.docx 

Варіант 2

naкeт.doc, naт.dot, пааларвдт.dwg 

Завдання 3. Результат пошуку за умовами

Варіант 1 

С: \Документи\Таблиці\школа25. docx 

Варіант 2 

Bideo\safari.avi

 

Сторінка 100 

14. Об'єкти мультимедіа

Працюємо в парах

2. Наведені на малюнку (мал. 80) пристрої можна поділити на три групи:

a) пристрої для введення об'єктів;

b) пристрої для виведення об'єктів;

c) пристрої для зберігання об'єктів.

На цьому малюнку присутнє зображення Зарядного пристрою, яке не можна віднести до жодної з груп. 

5. Аудіо Розширення

.AIF - Аудіо обмін файлами є звуковий формат файлу, який найбільш часто використовується на Apple Macintosh комп'ютерних систем.

.M3u - M3U файл використовуються для зберігання мультимедійних списків відтворення.

.МрЗ - МРЗ файл є найпоширенішим форматом файлів для зберігання цифрового звуку для використання на комп'ютерах і цифрових мультймедійних пристроїв. .РА - аудіо файли, створені RealAudio.

.WAV - формат аудіо файлу, який використовується для зберігання аудіо-записів на персональних комп'ютерах. .

WMA - аудіо формат файлу, розроблений Microsoft. Відео Розширення:

.AVI - відео та аудіо файл, створений Microsoft. .FLV - Flash відео файл. .MOV - AppleQuickTime фільми. .

Мр4 - Відеофайл. 

.MPG - MPEG відео файлів. 

.WMV - відтворення відео Windows Media, відео файл, створений Microsoft.

Зображення Розширення.

.BMP - растрове зображення файлу, який використовується для зберігання растрових цифрових зображень.

.CUR - файл, створений в програмі CorelDraw.

.ICO - формат файлу використовується для зберігання значків

файлів в Microsoft Windows.

.GIF - формат обміну графічними даними, формат файлів зображень.

.JPG - формат файлу зображення.

.JPEG - ще одне розширення, яке відповідає файлам зображення. 

.PNG - файл-образ, який був створений для заміни G/F-файлів. 

.PSD - документ Photoshop, файл використовується для зберігання образів, створених AdobePhotoshop. 

.TIF - формат позначає файл-образ, який зазвичай використовується художниками-графіками і фотографами.

 

Сторінка 103 

Практична робота №5. 

Працюємо з мультимедіа Теоретична частина 

Завдання 1. Меню файла

Варіант 1 

1) Текст: 

4) Зображення. 

Варіант 2

2) Відео.

3) Звук.

4) Зображення. 

Завдання 2. 

Меню файла

Варіант 1 1, 3, 4, 6, 8, 9, 13. 

Варіант 2 

4, 6, 12, 13, 15.

 

Сторінка 112 

16. Засоби перегляду зображень 

Працюємо в парах

1. При роботі з файлами зображені, Карина може використовувати на своєму комп'ютері такі задані програми:

1) Режим перегляду зображень у вікні папки

2) Засіб перегляду фотографій Windows Office

3) Програма перегляду редагування зображень пакета Microsoft Office

2. 2) Відкрити папку Відпочинок.

3) Обрати режим перегляду файлів Таблиця

6) Відкрити вікно попереднього перегляду файлів

4) По черзі переглядати ескізи файлів. Кращий з них оцінити зірочкою в рядку параметрів зображення. Зберегти оцінку.

5) Переглянути файли фотографій як слайди. 

1) Видалити файли, не позначені зірочкою, вказівкою Видалити контекстного меню Файла.

3. Для створення цього альбому необхідно виконати таку послідовність дій:

1)  Відсканувати або сфотографувати старі світлини.

2)  Відкрити засіб перегляду графічних зображень ОС Windows.

3)  Натиснути кнопку Показ слайдів або F11.

 

Сторінка 114 

Практична робота №6. 

Теоретична частина 

Завдання 1. Меню файла

Варіант 1 

Ліля.

Варіант. 2 

Рита.

Завдання 1. Зміна зображення

Варіант 1

1) відкрити файл за допомогою програми перегляду редагування зображень пакета Microsoft Office:

2)  у меню Зображення обрати вказівку Обтинання:

5)  перемістити межі до утворення частини зображення;

6)  підтвердити значення параметрів розміру малювання натисканням кнопки ОК;

7)  зберегти зміни у файлі. 

Варіант 1

1) відкрити файл за допомогою програми перегляду редагування зображень пакета Microsoft Office:

3) у меню Зображення обрати вказівку Повернути і відобразити;

4)  в області Поворот і відображення обрати вказівку Відобразити зліва-направо;

7) зберегти зміни у файлі.

 

Сторінка 127 

18. Текстовий документ і його об'єкти 

Працюємо в парах

2. Освітні заклади мають справу з численними і часто об'ємними документами.

Вчителі і учні створюють тексти, що можуть налічувати сотні сторінок. Крім того, часто навчати учнів роботі з комп'ютером починають з освоєння текстових редакторів і процесорів. Ці навички стають першим досвідом. Текстові процесори, як і текстові редактори, служать для створення, редагування та перегляду текстових документів. Однак вони виконують ще одну важливу функцію форматування документів. Під форматуванням розуміють оформлення документів з використанням декількох шрифтових наборів, використанням методів вирівнювання тексту, вставкою в текстовий документ об'єктів іншої природи, наприклад рисунків а також управління взаємодією графіки та тексту. Приклади текстових документів, які можна використовувати для вивчення різних предметів: анкети, інструкції, доповіді, реферати, роботи на конференції, статті тощо.

3. Можна з упевненістю сказати, що офісні пакети LibreOfficeWriterma, MicrosoftWord мають дуже багато спільного, хоча є й істотні відмінності.

Редактори неймовірно схожі в плані виконуваних ними функцій. Writer дублює всі головні функції Word до числа таких функцій відносяться: граматичний редактор, надійна система автоматичного збереження, подібний стрічковий інтерфейс, підтримка величезного розмаїття форматів і багато іншого. П'ять підтверджень того, що маючи навички роботи в одному із текстових процесорів, можна легко опанувати інший процесор для роботи із текстовими документами:

1. Рядок заголовка, на якому розміщена кнопка меню управління, заголовок програми та кнопки управління вікном.

2. Основні вказівки для роботи з текстовим документом подано у вигляді меню.

3. Робоча область програми, де відображається вміст текстового документа.

4. Інструменти, які використовуються для внесення змін до текстового документа.

5. Рядок стану.

 

Сторінка 134

19. Режим роботи з текстовим документом 

Працюємо в парах

2. У Microsoft Word передбачено кілька режимів перегляду документів: звичайний, розмітки сторінки, структури документа, Web-документа та режим читання. Вибір того чи іншого режиму залежить від етапу роботи над документом і від тих дій, які належить виконати.

Перемикання між режимами перегляду документа можна виконати за допомогою групи Режими перегляду документа вкладки Вигляд або за допомогою кнопок, розташованих внизу вікна MS Word. Звичайний режим дозволяє відображати текст, формат символів, графічні об'єкти і формат абзаців. Однак не можна побачити розбивки тексту на колонки, колонтитули (і інформацію, вміщену в них). Режим підходить для швидкого відображення змін в документі і швидкого переміщення по документу. На екрані не відображаються багато елементів, що дозволяє економити ресурси комп'ютера. Кордон поділу сторінок зображується пунктирною лінією.

Режим Web-документа зручний для створення Web-сторінок або документів, призначених для перегляду на екрані. В режимі Web-Документа відображається фон, перенесення тексту виконується за розмірами вікна; а малюнки займають ті ж позиції, що і у вікні браузера.

Режим розмітки сторінки дозволяє працювати з документом як на звичайному аркуші паперу: всі об'єкти документа розташовуються і відображаються в тому вигляді, в якому вони будуть виглядати на папері після друку. Цей режим зручний для оформлення тексту, додавання і редагування виносок, ілюстрацій, колонтитулів та інших об'єктів.

Режим структури документа дозволяє переглядати і створювати ієрархічну структуру документа, яка визначається використанням різних стилів заголовків. В даному режимі можна бачити всю ієрархічну структуру і стильове оформлення документа, а також переміщати, копіювати і реорганізовувати текст за допомогою перетягування заголовків. У режимі структури можна згорнути документ, залишивши основні заголовки, або розгорнути його, відобразивши всі заголовки і основний текст. Крім того, в режимі структури можна працювати з головними документами (головний документ це документ-контейнер, який об'єднує в собі кілька окремих файлів, тобто вкладених документів). За допомогою головного документа створюються і обробляються складні документи, що складаються з декількох частин, наприклад книги, розділені на глави.

Режим читання призначений для читання документа на екрані з найменшим напруженням для очей. Розміри документа змінюються відповідно розмірам екрану, при цьому видаляється більшість панелей інструментів.

3. Як можна отримати довідкову інформацію щодо роботи з Word. Вести запит у поле Введіть запитання, яке розташоване у. верхньому правому куті вікна програми, у рядку меню; або вибрати команду Довідка —►Довідка: Microsoft Office Word; або натиснути клавішу F1. Шукати потрібні довідкові відомості можливо за допомогою ключового слова та розділу, у якому міститься зміст довідкового матеріалу.

 

Сторінка 143 

20. Створення текстових документів 

Працюємо в парах.

1. а) Шаблон Листи можна використовувати на біології (медичні листи).

b) Шаблон Книги можна використовувати на уроках літератури.

c) Шаблон Рахунки можна використовувати на уроках економіки. 

2. • Скільки пропусків можна ставити між словами? (один)

• Після розділового знаку необхідно ставити пропуск? (так)

• Чи потрібно примусово переходити на новий рядок? (ні)

• Слова на склади потрібно розбивати? (ні, це робиться автоматично)

• Після відкритих дужок або лапок потрібен пропуск? (ні,о/разу писати)

• Коли потрібно закривати дужки або лапки? (одразу за текстом)

• До чи після тире ставиться пропуск? (до і після тире ставиться пропуск)

• До чи після дефісу ставиться пропуск? (до і після дефісу не ставити пропуск)

• Як створити абзац? (для створення нового абзацу натискати клавішу Enter)

3.1. Установити мову перевірки правопису

1.1.Виділіть текст, який потрібно перевірити.

1.2. На вкладці Рецензування у групі Мова натисніть кнопку Мова та виберіть команду Вибрати мову перевірки.

1.3. У діалоговому вікні Мова перевірте, чи з текстом пов'язано потрібну мову. Якщо ні, виберіть потрібну мову для словника та інших засобів перевірки правопису.

2. На вкладці Рецензування натисніть кнопку Правопис і граматика.

Примітка

Засіб перевірки орфографії використовує вказану мову словника (якщо вона доступна) для перевірки орфографії в кожній частині тексту.

4. У стандартному постачанні Word передбачена автоматична перевірка слів.

Для перевірки правопису на іноземній мові встановіть словник цієї мови. Поставте прапорець Визначати мову автоматично (Detect language automatically). Це дозволить використовувати необхідний словник при перевірці правопису. Деякі слова в різних мовах мають однакове написання (наприклад, слово центр у російській і українській мовах); У наслідок цього функція Визначати мову автоматично може неправильні визначати мову тексту.

Перевірка орфографії або граматики в тексті, написаному кількома мовами, може викликати певні проблеми. Наприклад текст, який виглядає правильним, може бути позначений як граматична або орфографічна помилка. Або навпаки, неправильно написані слова іншої мови не позначаються як помилки.

 

Сторінка 151 

13. Редагування текстового документа 

Працюємо в парах

1. Буфер обміну в середовищі текстового процесора використовується аналогічно до опрацювання фрагментів зображень у графічному редакторі: виділений фрагмент при копіюванні вноситься до буфера обміну, але не змінює свого розташування в тексті; виділений фрагмент при виконанні команди Вирізати переміщується до буфера обміну і видаляється з тексту; виділений фрагмент, при виконанні команди Вставити вставляється в текс у місце, де знаходиться текстовий курсор, але не видаляється із буфера. Разом з тим в текстових процесорах буфер обміну дає змогу зберігати одночасно до 24 об'єктів та переглядати його вміст.

2. Home гаряча клавіша переміщення курсору на початок рядка. 

Ctrl + Home — переміщення курсору на початок документа (сторінки).

End — гаряча клавіша, що забезпечує переклад курсору в кінець рядка.

Ctrl + End — переміщення курсору в кінець документа. 

Ctrl + —►— переміщення курсору на одне слово вперед.

Ctrl +<- переміщення курсору на одне слово назад.

Ctrl + А — виділити все.

Ctrl + С — скопіювати виділене.

Ctrl + V — вставити все.

Ctrl + Z — скасувати останню дію.

Ctrl + F — знайти в.

Ctrl + S — збереження документа.

Shift + <-  виділення тексту на символ вліво.

Shift + —► — виділення тексту на символ вправо. 

Shift + t — виділення тексту на сходинку вгору. 

Shift + І — виділення тексту на сходинку вниз.

3. Так, можна. Адже в текстових процесорах буфер обміну дає змогу зберігати одночасно до 24 об'єктів. Щоб переглянути його вміст, натискають кнопку у правому нижньому куті групи Буфер обміну. Якщо треба вставити фрагмент, який був перенесений до буфера, то клацають один раз на відповідному об'єкті зі списку, якщо всі об'єкти — натискають кнопку Вставити все. 

4. Однією найчастіше використовуваних операцій під час роботи з текстовими документами є пошук необхідного фрагменту або пошук із заміною на новий фрагмент. При виконанні заміни, необхідно визначити чи підходить заміна, яку пропонує комп'ютер. Якщо ви згодні з усім списком запропонованої заміни, ви натискаєте кнопку Замінити все. Якщо ви обираєте поетапну заміну, то при згоді заміни натискаєте кнопку Замінити, при розбіжності значення — натискаєте Знайти далі.

 

Сторінка 161 

14. Форматування і друкування 

Працюємо в парах

2. Дуже часто учням задають підготувати реферат, але не всі знають як правильно оформити його. Для створення титульного листа доцільно використовувати вирівнювання абзацу, де знаходиться тема, по центру, а виконавця доповіді за правою межею.

3. Результати пошуку в Довідці Microsoft Word приємно вразили, адже перший варіант зі списку відповідав на задане запитання. Натомість Електронна довідка знайшла багато статей, де відповіді на запитання так і не знайшлося.

 

Сторінка 163 

Практична робота №7. 

Теоретична частина 

Завдання 1. Дії з текстовими об'єктами

2) зміна розміру шрифту;

5)  вирівнювання;

6)  зміна кольору літер;

9)  встановлення відступу абзацу;

10) зміна міжрядкового інтервалу;

11) зміна стилю накреслення літер. Варіант 2 1)створення;

3)  копіювання;

4) переміщення;

7)  заміна;

8)  виправлення помилок;

12) видалення;

13) вставляння.

Завдання 2. Групи інструментів

Варіант 1

Редагування тексту: 1), 3), 4). 

Розташовані на вкладці Основне: 1),2),3) 

Варіант 2

Форматування тексту: 2). 

Не розташовані на вкладці Основне: 3). 

Завдання 3. Правопис

Варіант 1

Олег: англійська мова. 

Варіант 2

Марічка: українська мова.

 

Сторінка 175 

24. Дії з графічними об'єктами текстового документа 

Працюємо в парах:

1. Відкрийте файл Реферат.

Клацніть у тому місці документа, куди потрібно вставити рисунок. На вкладці Вставлення, у групі Зображення клацніть Рисунок. Знайдіть рисунок, який потрібно вставити. Наприклад, файл рисунка може бути розміщено в папці Мої документи. Двічі клацніть рисунок Винахід, який потрібно вставити. Примітка.

Вбудований рисунок зберігає своє положення відносно частини тексту. Якщо рисунок не знаходиться поряд із текстом, то на стрічці Знаряддя для зображення відкрийте вкладку Формат і у групі Упорядкування клацніть елемент Розташування та оберіть потрібні параметри.

2. Для росту рослини краще вибрати такі види діаграм: лінійчата точкова, з областями. На цих графіках можна побачити поетапний появу квітки.

 

Сторінка 177 

Практична робота №8. 

Теоретична частина 

Завдання 1. Інструменти

Варіант 1

1) яскравість;

3) контрастність;

4) обтинання;

5) розміщення на сторінці;

7) зміна розміру;

8) обертання. Варіант 2

2) стилі фігур;

4) обтинання;

5) розміщення на сторінці;

6) вибір кольору літер;

7) зміна розміру.

Завдання 2. Організаційні діаграми

Варіант 1

Завантаження комп'ютера: 2),3). 

Списки: 2). 

Варіант 2

Способи завантаження текстовогс процесора Microsoft Word: 4), 5), 6). 

Зв'язок: 1), 4), 6). 

Завдання 3. Властивості зображень

Варіант 1

1) стиль рисунка;

2)  положення об'єкта;

3) форма рисунка. 

Варіант 2

1) стиль рисунка;

2)  положення об'єкта;

4) обертання рисунка;

5) перефарбування рисунка.

 

Сторінка 187 

26. Типи комп'ютерних мереж 

Працюємо в парах

2. Телефонний зв'язок, як і мережна взаємодія існують для обміну повідомленнями між пристроями мережі. Всі об'єкти являються

рівноправними учасниками мережі. Але крім цього мережна взаємодія може створюватись по іншому, де окремі комп'ютери використовують для обслуговування інших — сервера. 

3.

1) Ієрархія;

2) Зв'язок, цикл;

3) Зв'язок, цикл;

4)  Процес.

4. - Всі комп'ютери з'єднані між собою.

- Існують комп'ютери у яких є декілька зв'язків — сервера.

- Мережа об'єднує комп'ютери які знаходяться в різних часті світу.

- Підключення до мережі відбувається різними способами (різнокольорові зв'язки);

 

Сторінка 195 

27. Локальна мережа 

Працюємо в парах

2. Ви можете відкрити доступ до папок на Диску для знайомих або колег. Отримавши доступ, люди, яких ви запросили, побачать копію спільної лапки на своєму Диску.

Зміни, які ви зробите у спільній папці (наприклад перейменуєте або додасте файл), будуть доступні всім учасникам. Повний доступ до папки дозволить учасникам змінювати ваші файли і завантажувати нові. Таким чином ви зможете працювати над одними їтими жданими разом.

3. Обліковий запис користувача — це набір відомостей, за якими ОС Windows визначає, до яких файлів і папок ви можете отримувати доступ, які зміни можете вносити на ПК, які ваші особисті вподобання, наприклад, який фон робочого стола та заставку ви вибрали. Облікові записи користувачів дають змогу надавати спільний доступ до комп'ютера кільком користувачам, кожен із яких матиме власні файли та настройки. Кожен користувач отримує доступ до свого облікового запису за допомогою імені користувача та пароля. Оскільки за одним комп'ютером можуть працювати кілька користувачів, кожен може мати свій обліковий запис. Але не обов'язково кожен користувач повинен мати власний обліковий запис.

 

Сторінка 204 

28. Служби Інтернету

Працюємо в парах

4. - Інтернет — це величезне, зручне та доступне джерело інформації, здатне задовольнити запит найдосвідченішого користувача.

- Оперативний пошук інформації;

- Спілкування без кордонів в реальному масштабі часу;

- Розвиток інтелекту, творчих здібностей (людина реалізує за допомогою ПК нову дійсність, творить світ);

- Можливість дистанційного навчання.

5. - Можливість недостовірної інформації;

- Підміна реального спілкування віртуальним;

- Інтернет-залежність;

- Шахрайство;

- Шкода здоров'ю.

 

Сторінка 214 

29. Браузер 

Працюємо в парах

2.Opera Mini - мобільна версія браузера Opera, призначена для використання в мобільних пристроях (мобільні телефони, смартфони, КПК).

Safari - це надійний, дуже швидкий браузер від компанії Apple Іпс для операційної системи Windows.

Internet Explorer - безкоштовний браузер для операційної системи Windows від компаній Microsoft.

SeaMonkey - нащадок пакету Mozilla Suite, що об'єднав в собі браузер, HTML-редактор, агрегатор новин, поштову програму і IRC-кпієнт.

Avant Browser- дружній для користувача веб-браузер, що відрізняється стабільністю та універсальністю.

Opera - один з найкращих безкоштовних браузерів на даний час, що надає безліч функцій для зручної навігації в Інтернеті.

Lunascape — швидкий японський браузер, Що працює на трьох движках для відображення веб-сторінок— Gecko, Trident і WebKit.

Flock - безкоштовний веб-браузер, створений на базі Firefox який спроектований для роботи в соціальному вебі.

Атауа - веб-редактор і браузер призначені для створення і оновлення документів безпосередньо в мережі.

SlimBrowser - це швидкий і надійний веб-браузер з вкладками і повним набором потужних технічних властивостей. К-Меїеоп - веб-браузер на основі движка Gegko з безліччю можливостей і гнучкими налаштуваннями, включаючи використання макросів.

Maxthon - безкоштовний веб-браузер з досить зручним інтерфейсом і великою кількістю корисних можливостей. Google Chrome - безкоштовний браузер, який ввібрав в себе простоту дизайну і передові досягнення технологій. Mozilla Firefox- це швидкий, надійний, легкий в роботі веб-браузер, що вважається одним з найкращих в наш час. 

Chromium - потужний браузер, спеціально створений для забезпечення більш безпечної, швидкої і зручної веб-навігації. 

3. 3); 5); 8); 10).

 

Сторінка 222

30. Пошук в Інтернеті 

Працюємо в парах

1. Він завдовжки 144,5 м та має 86,5 м ширини/ сягають 157 м у висоту.

• Україною понад двісті років правили 66 гетьманів: перший був Дмитро Вищневецький, оспіваний у думах як Байда, останній — Кирило Розумовський.

• 27 серпня 1856 р.

• На даний момент на чолі США сорок четвертий президент.

• Імператора поховано в Домі Інвалідів у Парижі.

• 6 січня 1938 р.

• 1965 року було встановлено паркову скульптуру Лесі Українки в Міському саду навпроти Марійського палацу роботи скульптора В. 3. Бородая та архітектора А. Ф. Ігнащенка.

2. Зручно в таких випадках:

• Ваш пошуковий запит зі складним правописом;

• у вас довгий пошуковий запит;

• ваш пошуковий запит веселіше звучить;

• вам не зручно вводити запит.

 

Сторінка 225 

Практична робота №9. 

Теоретична частина

Завдання 1. Робота зі списком сайтів, що знайдені в Інтернеті

Варіант 1

1)  увести адресний рядок адресу сайта;

2)  здійснити пошук інформаційних матеріалів; 5) використати створені закладки. Варіант 2

3)  створити закладки для швидкого перегляду;

4)  структурувати закладки у списки, створюючи тематичні папки. Завдання 2. Робота із закладками

Варіант 1

1) перемістити; 4) відкрити в новому вікні; 6) змінити; 7) вирізати; 8) копіювати, 11) додати сторінку. 

Варіант 2

1) перемістити; 4) відкрити в новому вікні; 6) змінити; 7) вирізати; 8) копіювати, 11) додати сторінку.

 

Сторінка 235 

32. Інтернет для навчання 

Працюємо в парах

1. • Пролине ОФИС Online; 

•перекладач Google; 

• Pragma On-Line, PROMT Translation.

2. Говорячи про правила гри, встановлені українським законодавством, ситуація наступна. Якщо той хто поширює контент, не сплачує автору, але сам на цьому не заробляє, і сам автор при цьому не проти: не захищає свої права, не вважає їх порушеними, то особа, що поширює таким чином безкоштовно контент, не постраждає. Таким чином автор виявляє свою згоду і показує, що стимулом є не гроші, або просто немає часу чи бажання цим займатися. Але у автора є потенційна можливість, є право (не обов'язок) витребувати гроші за свої твори, яке можна реалізувати.

Користувач може скачувати і робити з контентом що завгодно для власного ознайомлення, поки він не здійснює з контентом комерційних дій. Відповідальність нестиме, хто використовує контен]^з комерційною метою, тобто заробляє на цьому кошти, поширює за гроші, присвоює своє авторство цьому контенту і продає.

 

Сторінка 237 

Практична робота № 10. Теоретична частина

Завдання 1. Навчання

Варіант 1

1) переглянути навчальне відео;

2)  поглибити свої знання з використанням енциклопедії;

3) знайти тлумачення слова у словнику;

4) ознайомитися зі списком літератури для подальшого вивчення;

5) оцінити свої знання та вміння;

6) створити робочий аркуш учня;

7) відкрити доступ для перегляду (або редагування) створених! матеріалів однокласникам, учителю;

8) надіслати документ учителю;

9) обговорити навчальну тему в режимі онлайн;

10) здійснити віртуальну подорож музеєм;

11) прокласти маршрут на карті;

12) зберегти зображення, знайдене в Інтернеті, на своєму комп'ютері. Варіант 2

1) переглянути навчальне відео;

2)  поглибити свої знання з використанням енциклопедії;

3) знайти тлумачення слова у словнику;

4) ознайомитися зі списком літератури для подальшого вивчення;

5) оцінити свої знання та вміння;

6) створити робочий аркуш учня;

7) відкрити доступ для перегляду (або редагування) створених матеріалів однокласникам, учителю;

8) надіслати документ учителю;

9) обговорити навчальну тему в режимі онлайн;

10) здійснити віртуальну подорож музеєм;

12) зберегти зображення, знайдене в Інтернеті, на своєму комп'ютері.

Завдання 2. Навчальні матеріали

Варіант 1

1) відкрити текстовий процесор; 3) обрати розділ словника Синонімія; 5) у полі пошуку ввести шукане слово;

8) вставити та зберегти в текстовому документі вміст буфера обміну;

9) натиснути кнопку Пошук;

10) у контекстному меню обрати вказівку Зберегти як...

Варіант 2

2) в адресному рядку ввести адресу словника http://lcorp.ulif.org.ua

4) виділити фрагмент веб-сторінки з текстом пояснення;

5) у полі пошуку ввести шукане слово;

6) обрати розділ словника Словозміна:

7) відкрити браузер;

9) натисну ти кнопку Пошук;

10) у контекстному меню обрати вказівку Зберегти як...

 




Переглядів: 26120
31.10.2015 -

Категорія: ГДЗ » 6 клас

Коментарії до Інформатика 6 клас {ГДЗ/відповіді} (Морзе Н.В.) [2014]:

Ім'я:*
E-Mail:
Питання: 2*2+2?
Відповідь:*
Напівжирний Нахилений текст Підкреслений текст Перекреслений текст | Вирівнювання по лівому краю По центру Вирівнювання по правому краю | Вставка смайликів Вибір кольору | Прихований текст Вставка цитати Перетворити вибраний текст з транслітерації в кирилицю Вставка спойлера